søndag 17. august 2014

Pesto alla Genovese i mitt hjerte


1988 i Genova, Italia, smakte jeg Pesto alla Genovese for første gang.  
Jeg spaserte alene langs kysten (utenom turistsesongen) og stoppet for å spise lunsj på en liten koselig restaurant.
Det smakte himmelsk!  
Havet, lukten, utsikten, vinen... bidro nok til å gjøre opplevelsen av mitt første møte med Pesto alla Genovese til noe ekstra.

Det tok noen år før jeg smakte det igjen. Første gang i Norge, var fra en pastabutikk i Oslo, mener den het(er?) Pasta Pronto.
Nå er det å finne overalt i butikker, men den beste er fortsatt den hjemmelagde! 

Dette er GordonsetterBasilikum ;)

I år er det første sesong med eget drivhus, og selvfølgelig er det Basilikum der.

Vi tørker noe, men lykken er å lage Pesto alla Genovese...eller Pesto alla Enghaugen.


Basilikum, Pinjekjerner, Hvitløk, Parmesan, Olivenolje, Salt
= Pesto alla Genovese


Klar til å nytes med herlig pasta.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar